13 Disember 2010

sotong masak lemak cili api


1. keluar je dari hospital..aku dah gatal tangan nak masak. padahal awal2 lagi ibu dah pesan..rehat..jangan lasak sangat.
2. tak boleh..memang dari belajar lagi aku suka sangat masak..... sebab tu pointer aku tak cemerlang..banyak masa buat praktikal kat dapur rumah sewa...
3. jom tengok bahan2 yang aku guna untuk masak. maybe same dengan kamu..maybe tak..boleh kita tukar2 idea kan?

bahan2
sotong  - 15 ekor
santan - 1/3 kilo
bawang merah kecil - 5 ulas
bawang putih - 2 ulas
halia - 1/2 inci
kunyit segar - 1/2 inci
udang kering - 2 sudu besar/ agak2 saja
daun limau purut - 2/3 helai
daun kunyit - 1 helai
serai - 2 batang
cili api - ikut suka

cara2
1. bawang merah, putih, halia, kunyit dan cili api dikisar halus
2. masukkan bahan2 yang dikisar kedalam periuk, masukkan santan, serai dititik, daun kunyit dicarik-carik, dan juga daun liamu purut. masukkan sedikit air, depends pada kita nak pekat mana.
3. biarkan mendidih seketika..perlu dikacau selalu untuk elakkan kuah tadi jadi berbiji-biji dan meruap.
4. bila mendidih masukkan sotong.
5. masak sehingga sotong empuk. boleh masukkan perasa dan asam keping secukup rasa.


dah siap pun resipi sotong masak lemak cili api. senang saje. kan?
nak tengok rupa? sorry aku jarang snap bila masak....hehehe....

0 tukang tambah:

Cari Blog Ini

i read them

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez