4 Disember 2010

tips untuk pregnant mumy


salam untuk semua,


just nak share dengan you all bakal ibu, especially yang pregnant 1st baby macam aku.
dah 2 kali aku buat check up. kat mana? klinik kesihantan ank dan ibu = klinik kerajaan .
kandungan aku dah 22 minggu...memang dah obvious nampak perut memboyot...pergi kerja pun dah tak leh pakai baju kurung lagi.

1st check up

1. nak share dgn u all, ape kat klinik kerajaan buat untuk 1st check up either sama ke tak dengan klinik swasta. sebab aku pun plan nk continue kat swasta lepas ni.
2. kena bawa gambar scan baby. masa register nurse akan bg buku pink color untuk isi segala maklumat kita. 1 copy kita simpan , 1 copy klinik simpan.
3. dah siap isi details, nurse akan cek air kencing, ambil darah, again buat hiv test, dan juga ukur ketinggin rahim kita. then nurse akn consult kita mcam2. antaranya :
  - makan makanan seimbang
  - minum susu 3x sehari
  - jangan buat kerja berat
4. last sekali jumpa doc plak. kira bagus juga lar service mereka.
5. ubat yang aku dapat agak banyak, folid acid, vitamin c, iron, b complex...tapi kalau korang makan obimin sama je.... xde masalah. cuma nurse pesan kat aku...jangan makan ubat dengan susu ok. minum jus xpe, memang digalakkan.

kat klinik swasta macam mana ek? boleh share?

1 tukang tambah:

Rabiatul on Rabu, Disember 15, 2010 3:39:00 PTG berkata...

dah merasa dua2...anak pertama klinik kerajaan, anak ke 2 klinik swasta...
klinik swasta..tiap2 kali check up kene scan..masa scan tu kita akan tahu progress anak kita ukur lilit perut, kepala..panjang tulang paha dll check kencing..ukur rahim..cek darah.. docto akan consult

klinik kerajaan kalau kat sini tak selalu jumpa dokto..kali pertama..minggu ke 20 dan minggu 35 sahaja.. danmasa mennuggu amatla lama...

wallahuaklam

Cari Blog Ini

i read them

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez