17 Mac 2010

jom masak : gulai kuning udang


ni salah satu masakan kegemaran denver.  aku belajar ni pun dari ibu aku. thanks ibu :-)
kalau aku sedih ke, tension ke, xnangis ke aku akan masak banyak2.
sebab denver pun klate so senang lar aku nak masak utk dia nanti.
jom kita tgk bahan-bahan


bahan-bahan
udang - 1/2 kg
santan - 500g
kunyit- 1/2 inci
bawang merah (saiz sedang ) - 7 ulas
bawang putih - 3 ulas
lengkuas - 3/2 inci
halia - 1/2 inci
asam keping - ikut suka
cili giling/cili boh - 2 sudu
kacang panjang - ikut suka
timun - ikut suka
tomato - ikut suka
cili hijau n merah - ikut suka

cara-cara membuatnya
1. bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas dikisar halus
2. masukkan bahan yang dikisar tadi kedalam periuk, masukkan santan, dan juga cili boh/cili giling tadi. kacau hingga sebati.
3. masakkan di atas dapur sehingga mendidih  sambil kacau untuk mengelakkan kuah dari berbiji-biji dan kemudian masukkan udang.
4. bila gulai tadi sudah mendidih bersama udang masukkan timun, kacang panjang, tomato, cili hijau dan cili merah. masukkan asam keping, gula, garam dan perasa secukupnya.
4. bila sayur dah agak layu sikit,tutupkan api. masakan sudah sedia untuk dihidangkan.
5. PERHATIAN : jangan masak gulai sampai pecah minyak, rasanya dah tak sedap ok.

Note : selain udang boleh juga digantikan dengan ikan tongkol atau ikan kembung atau ape2 saja ikan tapi ikan tersebut perlu dikukus terlebih dahulu untuk elakkan rasa hanyir ok.

kejap saja dah siap 1 menu...tara.... selamat mencuba...

2 tukang tambah:

adda syuhada on Selasa, April 17, 2012 5:39:00 PTG berkata...

mcm sedap jer letak kacang panjang tu..selalunya sy letak semata2 udang jer...bleh cuba ni..

nikuze on Jumaat, Mei 04, 2012 1:12:00 PTG berkata...

try lar..sedap je... kelantan dishes lain sikit...

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

i read them

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez