26 Mac 2010

kenapa aku nak kahwin


sorry guys kalau tak suka dengan topik aku kebelakangan ni, maklumlah aku dalam mode persediaan menuju
alam perkahwinan yang dirahmati dah diredhai Allah.

salah seorang penceramah, seorang ustazah memulah sesi ceramahnya dengan berulang kali mengatakan " susah sebenarnya kahwin "

apa yang beliau ingin sampaikan adalah, perkahwinan ini melibatkan dua orang manusia yang berlainan bukan saja dari segi jantina tetapi juga berlainan dari segi perasaan, perlakuan dan juga gaya hidup yang mana cuba mencari keserasian, kebahagian dan kesefahaman bagi menjamin sebuah kehidupan yang lebih sempurna dan dirahmati.

aku bukan nak tunjuk pandai, sebenarnya aku juga mengingatkan diri aku juga sebab dalam 2 bulan lagi aku akan melangkah ke arah itu. kini, aku yakin bahawa pilihan dan keputusan yang aku lakukan sekarang akan membawa impak yang besar kepada kehidupan aku nanti.

one week after married, my friend said to me " best kahwin, u better hurry, "
yes, i believe her confession since her face told me that too, smiling, happy all the time even we got a big problem at office

but... yet after 7 months later, she cried in front of me " i thought the big mistake i ever done is being his wife, im really frustrated with him, i cant stand with him anymore,  he dont understand my life, my work, my bla bla bla... "

erk..when i heard many version of expression about marriage, its scared me too. serious .....
ape la yang akan jadi kat aku nanti?

thats why, ustazah told us, we have to understand the meaning of married. married is just not married him/her physically but we have to married with his/her work, life, hobby, family and everything about him/her even there was a few things that u dont really like.

kenapa aku nak kahwin sangat?
first and foremost is i married because of Allah.
aku ingin melengkapkan kehidupan aku, mencari sebahagian lagi dari diri aku untuk mendapatkan keredhaan dan keberkatan dari Nya.
sudah tentunya kahwin menghalalkan apa yang haram sebelum ini
tapi harus ingat, menjadi seorang isteri adalah suatu tugas yang paling susah dalam hidup. bayangkan semasa Rasulullah s.a.w naik ke langit, baginda terkejut apabila melihat perempuan lebih banyak menghuni neraka daripada syurga sedangkan perempuan cukup senang untuk mendapat pahala yang berlipat ganda.

sebab tu ustazah cakap, apabila kita memasak makanan untuk suami berdoa dan berzikir pada makanan agar nanti apabil asuami makan, makanan itu diberkati, begitu juga semua kerja rumah lain yang kita lakukan, mestilah sentiasa ikhlas.

patuh pada suami selagi ia tidak bertentangan dengan al-quran dan as-sunnah.

 erk..aku dah ngantuk..sambung esok lar eh..

tapi pada semua bakal bride 2b diluar sana, bersedialah dari segi mental, rohani dan fizikal. berdoa banyak2 semoga pilihan kita itu adalah pilihan yang terbaik. jodoh kita dunia akhirat.min....


nite semua...

0 tukang tambah:

Cari Blog Ini

i read them

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez