17 Mac 2011

petua senang bersalin


1. sehari di ofis kecoh..macam2 petua mak2 budak bg kat aku n k.ijah. hahhaha :) kelakar sebenarnya...


a) " rendamkan bunga siti fatimah kat dalam air...makin kembang bunga tu maknanya makin dekatlah kita nak bersalin "  aku pun menjawab panjang ooooooooooooooooooooo tanda faham....
dan aku pun dengan bijak membat konklusi  seolah-olah seperti seorang pelajar yang tidak slow IQ nya " kalau dah kembang sangat2 bunga tu kita kena pergi hospital lah ye?" hahhaha semua mak2 yang ada kat situ pakat bantai gelak kat aku. apelar sengal sangat....bukan setakat rendam je, tp kena minum air tu sebagai selusuh...hik hik hik... tak pasai2 kepandaian aku diragui... mana nak tau..tak pernah dengar pun...

b) " selalu bersama suami, maknanya aktifkan hubungan seks anda " hmm..yang ni xmau komen lebih2 sendiri mau ingat ler..kalau tak selesa jangan buat.....

c) " minum minyak zaitun satu sudu setiap hari ...menyenangkan proses kelahiran "  aku tak buat pun..hik hik hik mak aku cakap xyah....


d) main2 torch light ngn bebe dalam perut, mak2 kat opis  pesan halakan cahaya tu kat bawah..sebab bebe sensisitif ngn cahaya..konon2 nanti bebe akan bertindak balas kat cahaya tuh n makin turun kebawah.  - yang ni aku xtau ye tak...ak pn tak pernah praktis gak....

tu je kot, yang aku sempat ambik dari mak2 kat opis aku. setiap orang lain caranya ye dak.
tapi nak pesan satu je kat korang, air selusuh tu jgn minum awal2..dah masuk labor room baru minum ye... nanti korang sakit je lebih...tapi rahim tak terbukak pun. yang ni nurse pun pesan okeh...

bagi aku..setiap kali sembahhyang minta doa byk2 kat Allah agar permudahkan proses bersalin, banyakkan baca yasin n solat hajat. ini yang lebih afdal kot....

tapi apa pun kita hanya berusaha..yang menetkan hanyalah DIA....

aku doakan semua bakal2 ibu dan aku sendiri yang nak bersalin..semoga selamat hendaknya.
amin ya rabbal alamin....

0 tukang tambah:

Cari Blog Ini

i read them

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez